login
Inicia sessió

register
Registra't

No cal que en facis gaire cas

Estructures d'estat

Les vies de comunicació, de ben antic, han estat les grans estructures de contacte i d'intercanvi entre diferents territoris. Han servit per facilitar la mobilitat de les persones, de la cultura, de les idees, del comerç... i només cal recordar la gran xarxa de vies romanes per entendre que camins, carreteres, ports i, actualment, ferrocarrils i aeroports, són autèntiques estructures vitals per a qualsevol país o estat, igual com en el seu moment ho van ser per a un imperi.

En el cas de Catalunya, com en tantes altres coses, anem molt coixos en aquesta matèria. Aeroports governats (i limitats) des de fora, ports sense una xarxa ferroviària decent, carreteres en mal estat i cares... Només cal pensar en els problemes dels grans operadors comercials xinesos per connectar el port de Barcelona amb les grans rutes ferroviàries, o la recent renúncia de Daimler a instal.lar-se al port de Tarragona, per manca de connexió ferroviària amb ample europeu, per entendre que fins que no puguem decidir sobre tot el que passa al nostre territori no podrem progressar.

Ara hem sabut, fonamentalment per mitjans occitans, no pels catalans que no n'han dit gran cosa, que la Generalitat ha proposat una xarxa de trens regionals que uniran Barcelona, Tarragona, Girona, Figueres i Lleida amb ciutats com Tolosa, Carcassona, Narbona, Besièrs o Montpelhièr. Gran notícia. I no tant per la mobilitat i les possibilitats que obre aquesta xarxa -que també- sinó perquè suposa començar a mirar de debò al nord i no al sud, com a oportunitat.

Catalunya ha de tornar a mirar al Nord, a Europa. I el primer que hi troba és Occitània, amb un seguit de grans ciutats, amb una enorme capacitat comercial, industrial, cultural, universitària... que val la pena aprofitar, a través de l'intercanvi permanent amb Catalunya. No oblidem que són grans centres que ja fa temps que miren cap a Catalunya com a oportunitat molt més propera (i no només geogràficament) que París. Que la Generalitat comenci a obrir i a establir contactes més o menys estables i permanents, i el ferrocarril té aquest caràcter, és molt positiu, i ja era hora que comencés a aprofitar uns lligams que des de fa anys uneixen les nostres capitals amb les occitanes, en molt diversos àmbits, i que no s'han sabut aprofitar com caldria.

Si realment hem de desconnectar en algun moment d'Espanya (i remarco el condicional), la primera desconnexió haurà de ser mental. Girar el cap al Nord i recuperar antics -històrics- companys de viatge és un primer pas.

Comentaris (0)11-04-2015 07:01:46

Escriu un nou comentari:

Comentari extern

Nom:


Registrar-me a flog.cat

Usuaris registrats

Usuari de flog.cat:

Contrasenya: